back to top

Яка матриця краще для ігор: вибираємо найкращий варіант

Яка матриця краще для ігор: VA, IPS чи OLED? 🎮 Порівнюємо відгук, контраст і частоту оновлення, щоб знайти ідеальний варіант 🖥️

Якщо ви задумалися над вибором монітора для ігор, то напевно вже стикалися з вічною битвою між двома типами матриць — VA та IPS. У кожної є свої сильні й слабкі сторони, і правильний вибір залежить від того, які ігри ви граєте та що для вас важливіше: швидкість, якість зображення чи бюджет.

Давайте без зайвих складнощів розберемося, яка матриця краще для ігор.

Основні поняття, які потрібно знати перед вибором монітора

Щоб точно зрозуміти, яка матриця вам підходить, важливо розібратися в основних характеристиках, адже вони безпосередньо впливають на якість зображення та комфорт у грі.

Час відгуку

Яка матриця краще для ігор

Це показник того, як швидко піксель змінює свій колір або один кадр замінюється іншим. Вимірюється він в мілісекундах (мс).

  • Малий час відгуку (1—2 мс) означає, що зображення буде чітким і без розмиття навіть у динамічних сценах.
  • Високий час відгуку (4—5 мс і більше) може спричиняти «шлейфи» (ефект ghosting), коли за рухомими об’єктами залишається слід.

Звичайно, що для ігор, особливо динамічних, швидкість відгуку має бути якомога меншою, щоб не було розмиття.

Частота оновлення екрану

Одна з ключових характеристик, яка є важливою не лише для ігрових моніторів, а й загалом для цифрової техніки, включаючи навіть смартфони. Частота оновлення екрану вимірюється в Гц (Герцах) та означає, яка кількість кадрів змінюється протягом однієї секунди.

Золотий стандарт для побутового використання — ноутбуки, комп’ютери — 60 Гц. Це найпоширеніший варіант, який підходить для роботи з документами та навіть графікою, перегляду фільмів та серіалів. А от ігри — набагато динамічніші, зображення в них змінюється набагато частіше, ніж навіть у екшн-фільмах, тому частота оновлення екрану має бути помітно вищою.

Для більшості геймерів оптимальний варіант — 120–144 Гц, тобто, вдвічі вище за звичайний стандарт. Так зображення не «пливе», не «скрипить», кадри змінюються плавно, без затримки.

А от для кіберспорту потрібні 240 Гц та навіть вище. Такі монітори досить дорогі і зустрічаються рідше за звичайні, але забезпечують просто феноменальну плавність.

До речі, надзвичайно важливо, щоб частота конкретної гри співпадала з частотою оновлення екрану. Наприклад, якщо гра розрахована на 120 Гц, то 60 Гц її просто не потягнуть, зображення буде застрягати та смикатись. А от 120 та 144 Гц впораються чудово.

Контрастність та кут огляду

Контрастність — це співвідношення між найяскравішим білим і найтемнішим чорним кольором на екрані. Висока контрастність робить картинку більш насиченою та реалістичною, особливо в темних сценах. Зазвичай в характеристиках можна побачити такі цифри: 1000:1 або 3000:1. Саме ці дані і передають інформацію про рівень контрастності в конкретній моделі (що саме обрати — розкажемо пізніше).

В ідеалі чорний колір має бути глибоким та насиченим навіть по краях екрану. Насправді ж, навіть просунуті моделі тільки наближаються до цього значення.

Кут огляду — максимально дотична до контрастності характеристика. З країв екран може досить помітно бліднути, особливо це помітно на великих моніторах. Це зумовлено особливостями нашого зору. Тому існують вигнуті монітори, які забезпечують більш стабільну та точну передачу зображення в кутах. Але важливо підібрати такий кут вигину, щоб було комфортно фізично і зображення не потрапляло в «сліпу зону».

Що таке VA та IPS?

Перед тим як зануритися в порівняння, коротко пояснимо, що це взагалі таке:

  • IPS (In-Plane Switching) — технологія, в якій кристали повертаються в одній площині. Завдяки цьому IPS-матриці мають чудову передачу кольорів і широкі кути огляду. IPS з’явилася в 1996 році. Її розробила компанія Hitachi, щоб усунути недоліки перших LCD-матриць (TN), зокрема погані кути огляду та неточну передачу кольорів. Спочатку IPS була дорогою та повільною, але з роками стала основним стандартом для якісних дисплеїв.
  • VA (Vertical Alignment) — технологія рідкокристалічних дисплеїв, де пікселі вирівнюються вертикально, коли екран вимкнений, і нахиляються, коли він працює. Це дає глибокий чорний колір і високий контраст. VA була представлена трохи пізніше, в кінці 1990-х. Компанія Fujitsu створила її як проміжне рішення між дешевими TN і дорогими IPS. Головною перевагою VA став високий контраст, але спочатку вона мала поганий час відгуку та кути огляду. 

А тепер перейдемо до найцікавішого — як вони поводяться в іграх.

Контрастність та передача кольорів

Ми вже з’ясували, що висока контрастність та точна передача кольорів — надважливі моменти в ігровому процесі. І обидві типи матриць мають різні показники.

VA відмінно підходить для темних сцен завдяки високому контрасту (зазвичай 3000:1 або навіть вище). Якщо ви граєте у жахи або атмосферні RPG, такі як Dark Souls чи Cyberpunk 2077, VA покаже вам глибокий чорний, який набагато ближчий до реального.

А от в IPS кольори виглядають більш живими та точними. Якщо ви художник, стрімер або просто любите соковиті картинки у Forza Horizon чи Genshin Impact, то IPS — ваш вибір. Але варто враховувати, що чорний тут більше нагадує просто сірий, як на досить стареньких ноутбуках: матриці IPS мають показник 1000:1, тобто, яскравість чорного втричі нижча, ніж у VA.

Час відгуку та швидкість оновлення

Яка матриця краще для ігор

А ось тут нас очікував невеличкий сюрприз, оскільки старша IPS має кращі характеристики за молодшу та сучаснішу VA.

  • В середньому IPS-матриці мають час відгуку 1-2 мс, що робить їх ідеальними для швидких шутерів, таких як CS:GO, Valorant чи Call of Duty. Картинка буде чіткою, без розмиття.
  • А от у VA ситуація трохи гірша. Час відгуку зазвичай 4-5 мс, що може викликати ефект «примар» (коли за об’єктом залишається шлейф). Навіть у швидких VA-моніторах (з відгуком 1 мс) він все одно іноді помітний.

Частота оновлення

А от частота оновлення екрану, важлива характеристика, про яку ми говорили детальніше вище, у двох типів матриць може бути як і на високому рівні, так і досить на середньому. Суттєво залежить від того, якого року випуску конкретний монітор, комп’ютер або ноутбук. 

Є і VA, і IPS із частотою 144 Гц, 240 Гц і навіть 360 Гц. Але нюанс у тому, що IPS зазвичай підтримує вищі частоти з кращою стабільністю.

Яка матриця краще для ігор: OLED

Окрім VA та IPS, на ринку є ще один гравець — OLED (Organic Light-Emitting Diode). Це зовсім інша технологія, яка не використовує підсвітку, а кожен піксель самостійно випромінює світло.

Давайте подивимося, в чому OLED перевершує VA та IPS, а в чому — програє.

Чим OLED кращий за VA та IPS?

Яка матриця краще для ігор
  • Ідеальний чорний — у VA гарний контраст, але в OLED він безмежний (контрастність фактично ∞(бескінечність):1). У темних сценах чорний залишається абсолютно чорним, що робить OLED ідеальним для ігор типу Cyberpunk 2077, Dead Space Remake або The Last of Us Part I.
  • Миттєвий час відгуку (0.1 мс!) — у той час як IPS має 1-2 мс, а VA — 4-5 мс, OLED перемагає всіх. Завдяки цьому в динамічних іграх немає шлейфів, артефактів чи розмиття. Ідеально для CS:GO, Valorant і Call of Duty.
  • Краща передача кольорів — OLED має ширший кольоровий діапазон, ніж VA та IPS. Кольори виглядають природно та насичено.
  • Ширші кути огляду, ніж у IPS — можна дивитися на екран під будь-яким кутом, і картинка не спотворюється.

Здається, це просто ідеальний набір налаштувань як і для тих, хто тільки починає грати, так і для тих, хто вже має неабиякий досвід. Але навіть у найкрутішої техніки є і свої нюанси та недоліки.

У чому мінуси OLED?

  • Дорожче за VA та IPS — OLED-монітори коштують помітно більше. 
  • Ризик вигорання пікселів (Burn-in) — якщо на екрані довго відображається одна і та ж картинка (наприклад, елементи інтерфейсу в Dota 2 або GTA V), ці пікселі можуть «вигорат». Виробники намагаються боротися з цим (наприклад, додають технологію Pixel Shift), але ризик все ще є.
  • Максимальна яскравість менша, ніж у найкращих IPS — OLED-картинка чудова, але в дуже яскравих сценах IPS може виглядати краще, особливо при прямому освітленні.

Хоча варто все ж таки підкреслити, що OLED, хоч і повільно, але стає новим стандартом матриць — саме завдяки дуже класним характеристикам. Відповідно, з часом ціна на нього буде трохи нижчою, хоча навряд чи колись буде на одному рівні з VA та IPS.

Яка матриця краще для ігор: OLED, IPS чи VA? Порівнюємо характеристики

ХарактеристикаVAIPSOLED
КонтрастністьВисока (3000:1)Низька (1000:1)Безмежна (∞:1)
Передача кольорівНасичені, але можуть бути менш точнимиЯскраві та точніНайкращі
Час відгуку4-5 мс1-2 мс0.1 мс (миттєвий)
Частота оновленняДо 240 ГцДо 360 ГцДо 240 Гц
Кути оглядуМенші, можливі спотворенняШирокі (178°)Найкращі
Ризик вигоранняНемаєНемаєЄ (Burn-in)
ЦінаДоступнийСереднійДорогий

Що вибрати під різні завдання?

Яка матриця краще для ігор

Різні ігри можуть вимагати різні технічні характеристики від пристроїв. Навіть та сама частота оновлення — в іграх вона має співпадати і в самій грі, і на моніторі. Тому в залежності від задач доречними будуть різні матриці.

Монітор для кіберспорту та швидких шутерів (CS:GO, Apex Legends, Overwatch)

Якщо ви граєте у динамічні онлайн-шутери, де кожна мілісекунда вирішує результат матчу, вам потрібен максимально швидкий монітор. Ідеальний вибір — IPS.

  • Висока частота оновлення (144-240 Гц і вище) — гарантує плавну картинку без розмиття.
  • Низький час відгуку (1-3 мс) — мінімальна затримка між вашими діями і тим, що ви бачите на екрані.
  • Гарні кути огляду — якщо ви рухаєтеся або нахиляєтесь, кольори не змінюються.

Альтернативний варіант: OLED — ідеальний, але поки дорогий вибір. Має найнижчий час відгуку, але може вигоряти.

А от VA для таких завдань не рекомендується — через повільнішу зміну пікселів можуть бути ефекти «шлейфів» або «примар» під час різких рухів.

Монітор для сюжетних ігор, жахів та стратегій (The Witcher 3, Resident Evil, Cities: Skylines)

Якщо ви любите занурюватися в атмосферу гри, важливі глибокі кольори та висока контрастність. Ідеальний вибір — VA або OLED-матриця.

  • Глибокий чорний колір і висока контрастність (3000:1 і більше) — чудово підходить для темних сцен, особливо у жахах або RPG.
  • Висока роздільна здатність (2K або 4K) — зробить зображення деталізованим.
  • Гарна передача кольорів (VA — краще, ніж TN, але гірше за IPS; OLED — ідеальна передача кольорів).

Але якщо для вас важлива контрастність, то зверніть увагу, що IPS буде помітно «з’їдати» чорний колір, і зображення виглядатиме сірим та неяскравим.

Висновок

Вибір ідеального монітора для ігор залежить від жанру та пріоритетних характеристик, таких як швидкість відгуку, контрастність і передача кольорів. Якщо вас цікавить, яка матриця найкраща для ігор, то IPS стане універсальним рішенням завдяки високій частоті оновлення та швидкому часу відгуку, що важливо для кіберспорту. VA чудово підходить для атмосферних ігор із темними сценами завдяки високій контрастності, але може мати «шлейфи» в динамічних сценах. OLED пропонує найкращу якість зображення та миттєвий відгук, проте дорожчий і має ризик вигорання пікселів.

Залишити відгук

Будь ласка, введіть коментар
Будь ласка, введіть своє ім'я тут

Більше на цю тему

Як вибрати електричну зубну щітку для чутливих зубів?

Як вибрати електричну зубну щітку для чутливих зубів?

😊💙 Читайте поради, функції та топ-рекомендації для дбайливого догляду за усмішкою! Розповідаємо, як вибрати електричну зубну щітку для чутливих...

Вертикальні пилососи Jimmy

Вертикальні пилососи Jimmy: особливості та переваги

Прибирання без зайвих зусиль? Легко! ⚡ Вертикальні пилососи Jimmy впораються з пилом і брудом на ура 🎯 Обирайте свій...

Як часто потрібно мити голову

Як часто потрібно мити голову: поради з догляду за...

Як часто потрібно мити голову? 🚿 Розбираємося, як підібрати правильний догляд для будь-якого типу волосся, уникнути помилок і зберегти...

Роботи пилососи

Огляд на роботи пилососи Mova P50 Ultra vs P50...

Роботи пилососи Mova P50 Ultra vs P50 Pro Ultra🤖: огляд-порівняння для тих, хто хоче більше, ніж просто прибирання💦Якщо ви...